Mottó: "Az óvodával, annak zenéjével foglalkozni nem mellékes kis pedagógiai kérdés, hanem országépítés." (Kodály Zoltán)

2010. augusztus 18., szerda

Közoktatási törvény változásairól...

... ami a zeneovit illeti. Ma hallottam erről, és még nem tudom, részemről mennyiben fogja megváltoztatni a helyzetet. Részleteket másoltam ide, a teljes cikket az alatta megjelölt forrásban lehet elolvasni.
Nagyon érdekel, kinek mi a véleménye erről!

"a különórákat azonban a nemrég módosított óvodai nevelés országos alapprogramja értelmében nem lehetne megtartani, legalábbis nem úgy, ahogyan azt most az óvodák nagy többsége szervezi.
Ez kimondja ugyanis, hogy „az óvoda teljes nyitvatartási idejében a gyermekekkel történő foglalkozások mindegyikét óvodapedagógus irányítja”. Ez a kitétel egyébként 17 éve szerepel a közoktatási törvényben is, mint ahogyan az is, hogy az óvodai nevelési időben nem lehet olyan különfoglalkozásokat tartani, amelyek nem szerepelnek a nevelési programban.
Úgy tűnik azonban, az óvodák és fenntartóik fittyet hánynak e szabályozásra: a különfoglalkozások jó része nem szerepel a pedagógiai programban – akkor minden gyermek számára kötelező volna, pénzt pedig nem lehetne érte kérni –, és általában nem is óvodapedagógusok tartják őket. A kiskaput a szabályozás nem teljesen egyértelmű volta adja. A nevelési idő ugyanis nem feltétlenül esik egybe a nyitvatartási idővel (az óvodák többségében délelőtt vannak a fejlesztő foglalkozások). A minisztérium szerint ráadásul a nevelési időn túl szervezett tanfolyamok vezetőire nem is vonatkozik a megfelelő pedagógiai végzettség előírása. (vagyis: lehet, hogy az ovistornát egy bolti eladó tartja, akinek semmiféle képzettsége nincs, tehát egyáltalán nincs pl. anatómiai- vagy pedagógiai ismerete "szerk")

Győrffyné Molnár Ilona, Újbuda humánszolgálati igazgatója azonban azt mondja: nem tiltották ki a fakultatív programokat az óvodákból, azokat „a jogszabályoknak megfelelően” továbbra is meg lehet szervezni. Az óvodák helyi nevelési programja azonban nem tartalmazhatja ezeket a különszolgáltatásokat.
Megjegyezte: az óvodai alapprogram és helyi programok középpontjában nem véletlenül áll a játék, hiszen ez a kisgyermekkor legfontosabb és legfejlesztőbb tevékenysége. A gyerek eközben tanulja meg egyebek közt a különböző nemi és családi szerepeket. Ettől veszik el az időt a fakultatív programok, és ez komoly károkat okozhat a gyermek személyiségében – véli Győrffyné. Rámutatott: az utóbbi időben egyre több az olyan szülő, aki már a bölcsődében angolra taníttatná gyermekét, az óvodában és az alsó tagozatban pedig napi két különórára járatja. – A gyerekek egy része nem önszántából vesz részt ezeken a foglalkozásokon; a szülők akarják saját álmaikat megvalósítani. A gyerekeket frusztrálja a sok külön óra, ami komoly egészségügyi és pszichés károsodást okozhat – állítja Győrffyné.
Szerinte azért is jobb volna óvodapedagógusokra bízni az ilyen foglalkozásokat, mert ők tudják, mennyire terhelhető egy 3–6 éves gyerek, míg egy angol- vagy sakktanár nem feltétlenül. Ha pedig nem megfelelően kezdik egy gyermek tanítását, azzal egy életre elvehetik a kedvét a tanulástól.
Forrás: Manó-mérce

Ami az én véleményem, és ezt az édesanya mondja belőlem, nem a tanár -nekem jelenleg 2 óvodás gyermekem van: heti 2 különfoglalkozás nagycsoportban a maximum, ami szerintem elfogadható.
Persze sok szülőtől hallom, hogy annyira aktív a gyermek, hogy "le kell fárasztani", ezért íratja be mindenhová. Közben ettől még jobban fog pörögni, mert egyszerűen nincs ideje, hogy feldolgozza az őt ért eseményeket, ingereket, hatásokat! Ráadásul hozzászoktatjuk ahhoz, hogy mindig kell történjen valami; hány felnőtt is szenved attól, hogy nem tud kikapcsolni!
A kötetlen, általa választott játék a legjobb, legfejlesztőbb egy gyermek számára.

Várom a véleményeket!

Ui: Még egy olvasnivaló a témában: Velvet-Poronty

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése