Mottó: "Az óvodával, annak zenéjével foglalkozni nem mellékes kis pedagógiai kérdés, hanem országépítés." (Kodály Zoltán)

2012. március 12., hétfő

Tavaszi énekeink, mondókák

Nem fúj már és nem havaz... (teljes szöveg itt)

Célom, hogy néha egyesével is halljam a gyerekeket, így ha kérdezik a szülők, javaslom-e a zenei továbbtanulást, akkor fogok tudni rá felelni.
Ehhez kiváló az alábbi ének/játék, melynél a középső versszakot a középen álló "Panna" egyedül énekli:

Árva Panna húgom, miért állsz ott az úton,
most kezdődik a nagy vásár Székelykeresztúron!

Én is oda mennék, piros kendőt vennék,
de a pénzem elvesztettem, így hát hogy is vennék?

Szegény árva Panna, segítsünk hát rajta,
kinek nevét kitalálja, az lesz a jutalma!

Egy kis kedves énekecske:
Katicabogárka, pettyes ruhácskába, röppenj el!
(kétszer énekeljük, először a tenyerünkbe képzeljük a katicát, majd a könyökünkkel repülést utánzunk)

Tanultunk új játékot is:
Cickaj-macskaj telejárom,
mindig ott üsd, ahol három.
Kurta volt az egér farka, nem foghatta meg a macska!
(A körön kívül jár a macska, kezében egy játékegérrel. A dal közben ütemesen ütjük a combunkat, a dal végén a macska valaki mögé dobja az egeret. Az felkapja, és fut egy kört a macska elől.)

Kibújt a tojásból továbbá a 'dó' fecske, guggolva tornázzuk!
Hamarosan versenyre megy majd a fecske-torna, érdemes otthon néha átismételni a 4 kisfecskét ;)

2012. február 27., hétfő

Hétfő, kedd, szerda...

Ezt még nem tanultuk, de annyira kedves mondóka:

Hétfőn egy szem makkot leltem,
kedden délben földbe tettem.
Szerdán este vödröt vettem,
csütörtökön megöntöztem.
Pénteken csak nézegettem,
szombaton már büszkélkedtem.
S akár hiszed, akár nem,
vasárnap az én tölgyfámról,
annak mind a tíz ágáról,
száz szem makkot leszedtem.

2012. február 13., hétfő

Táncok, sütés-főzés a zeneovin

Mondóka:

Egyszer csak Marika mit gondolt magába,
(liszt szórás)
lekváros gombócot főzött vacsorára.
(tésztagyúrás)
Gyúrta kézzel-lábbal, tüzet rakott fával,
(gombócformálás; fahasábok rakása)
mégis csak úgy kellett elvágni baltával!
(vágás utánzása)

Tánc körben, az irányokra ügyelve:
Kis Kati főzi a kásáját.
Keveri, keveri, mindig jobbra keveri.
Keveri, keveri, mindig balra keveri.



Aztán a kis Kati táncra perdül.
Ide lép, oda lép, aztán perdül egyet még.
Ide lép, oda lép, aztán perdül egyet még.

(ez ének, de a dallama a neten nem fellelhető, legalábbis nem találtam)

Csizmám kopogó...
Járjunk táncot...
ezek voltak már tavaly is

Süssünk, süssünk valamit,
azt is megmondom, hogy mit:
lisztből legyen kerekes,
töltelékes, jó édes.
Sodorva, tekerve, túróval bélelve,
csigabiga rétes, kerekes és édes.

2012. február 5., vasárnap

Új félév

A bemutató órák jól sikerültek, köszönöm, hogy a szülők eljöttek, érdeklődtek!

A második félévben lesz egy kicsi változás, a Mocorgó oviban a kedd 16h-tól járó gyerekeket áttenném a csütörtök 15.30-as csoportba. Akinek ez probléma, jelezze bátran!

Ami következik, nagy vonalakban:
- farsangi készülődés gyanánt táncok, sütős/főzős dalok, mondókák
- tavasszal jönnek a párválasztós, virágos dalok, játékok
- folytatjuk a kisfecskék megismerését, ahogy gyarapodik majd a tornánk, úgy lesz egyre izgalmasabb, versenyeket is fogok csinálni
- igyekszem egyre inkább önállóan is megénekeltetni a gyerekeket, vagyis olyan felelgetős énekeket vinni, ahol részeket egyedül énekel valaki
- lesz tavasszal hangszerbemutató a gyerekeknek, a Zeneiskolából jönnek majd gyerekek, akik különböző hangszereken tanulnak; bemutatják a hangszerüket, majd játszanak rajta pár rövid darabot. Jó alaklom ez arra, hogy aki betölti a 6. évét, és szeretne majd hangszeren tanulni, választhasson, melyik tetszik neki.

Zenei továbbtanulási lehetőségek a városban:
- Ádám Jenő Zeneiskola: 6 éves kortól, bármelyik iskolába járjon is a gyermek, délutáni órákban hangszert és szolfézst tanulhat. A beiratkozás a tavaszi szünet környékén lesz, erről minden zeneovist tájékoztatok majd.
- József Attila Általános iskola, zenetagozatos osztály: első évfolyamtól magasabb óraszámban tanulnak a gyerekek zenét, emellett furulyáznak. A beiratkozást megelőzően lesz majd meghallgatás azoknak, akik ide szeretnék íratni gyermeküket. Erről is természetesen tájékoztatom majd a szülőket.

2012. január 24., kedd

Félév előtt

Jövő héten lesznek a bemutató órák, a következő helyszíneken és időpontokban:
január 30. 1-es ovi 16h
január 31. 3-as ovi (összevontan a két csoport) 16h
február 1. 1-es ovi 16h
február 2. 3-as ovi 16h

A 3-as oviban a bemutató után az érdeklődők tájékoztatást kaphatnak a zenetagozatos osztályról!

Új mondókák a hónapban:

Cirmos cica dorombol, hallgatja egy komondor.
Azt gondolja magában, hogy szebb az ő nótája
Rá is kezdi: vaú, vaú, a kis cica: nyaú, nyaú!


Fut a vonat, megy a vonat, zakatol, zakatol,
ta-ka, ta-ka, ta-ka, ta-ka, zakatol, zakatol.

(egyre gyorsuló tempóban, a végén lelassítva)

Sihuhuhú megy a vonat, viszi már az utasokat, hú!
(gyorsulós ez is, a hú-ra megállunk)

Énekeinkből:
Mit játsszunk, lányok? Azt játsszuk, lányok:
bricket, brackot, hat barackot,
csücsüljünk le, lányok!

(erre a lányok leülnek, aztán fiús verzióban is elénekeljük)
dallama itt>>

Kőketánc, kőketánc, kikerekítem, bekerekítem, kőketánc.
meghallgatható itt, a fülhallgatóra kattintva ingyenes>>

Tekeredik a kígyó, tekereg a fára.
Addig addig tekeredik, leesik a sárba.


Csivirintem, csavarintom szomszédasszony kontyát,
kicsavarom, becsavarom szomszédasszony kontyát.

2011. december 21., szerda

Majdnem félév-záró összefoglaló

Az első félév hivatalosan január végéig tart. Akkor tartunk majd bemutató foglalkozásokat, ahol élőben is megleshető, milyen ügyesek a gyerekek!
A naptári év zárása ugyanakkor alkalom egy kis számvetésre.

Nagyon sok éneket, mondókát sikerült megtanulnunk, vagy felelevenítenünk. Tanultunk játékokat is, megismerkedtünk ütős és fafúvós hangszerekkel képről illetve hangról.
Jó barátunk lett Tá papa és Titi mama, a Szünet, és kikelt már két fecskefióka is: Szó fecske és Mi fecske.
Úgy döntöttem, nem fogjuk megtanulni a kézjeleket hozzájuk, mert eltornázva sokkal érdekesebb és kifejezőbb! Ráérnek a kézjelekkel megismerkedni majd a zeneiskolában, vagy énekórán ;)

A Tá és Titi nem csupán tapsolva/dobogva/ritmushangszerrel jelenik meg, hanem vizuálisan is. Kiraktuk pálcikával, vagy átalakultunk.

Sajnos vannak komoly viselkedési problémák is néhány gyereknél, volt, hogy vissza kellett küldenem fiúkat, mert más lehetőségem már nem maradt. Ez egyszer fordult elő, azóta sikerült nekik is picit jobban odafigyelni, vagy én lettem határozottabb? :)

Összességében élvezem a foglalkozásokat, azt gondolom, a gyerekek is így vannak vele.
Minden visszajelzésnek örülök, kérdésekre szívesen válaszolok, ha építő javaslattal élnek, azt is nagy örömmel meghallgatom.

Kívánok áldott, békés, meghitt Ünnepeket!

A karácsony akkor szép,
hogyha fehér hóba lép,
nem is sárba, latyakba,
ropog a hó alatta.

Meghallgatható itt>> több karácsonyi énekkel együtt

2011. október 20., csütörtök

Beindultunk :)

Lassan elrendeződnek a dolgok, kialakul a ritmus :), a gyerekek egy kisebb részét már névről szólítom, ők hasonlóképpen vannak a ritmushangszerekkel :D

Nagyon más hangulatú mindegyik csoport, van, ahol mire bemegyek, már kézen fogva egymást körben állnak és csöndben várnak (!), de olyan is van, ahol nem bírom őket túlkiabálni, annyi mondanivalójuk van folyton... Egyelőre sikerül visszaszereznem a figyelmet, milyen szerencse, hogy a saját három gyerekem már kiképzett!

Szóval, a kezdeti ismerkedésen túl vagyunk, tanultunk már mondókát (Olyan vagyok, mint a nagyok- ez a 'zsiráfos'), voltunk Medvevadászaton, sőt, a héten megismerkedtünk Tá papával és Titi mamával is, legalábbis a 3-as oviban már járt ez a kedves fecskepár.

Őszi énekeket, játékokat veszek elő, ezek itt a jobboldali sávban kikereshetőek, hol írtam le a szövegüket:
Eresz alól fecske fia...
De jó a dió...
Dombon törik a diót... (körtánc)
A kállói szőlőbe... (körtánc)
Hej vára vára... (körjáték)
Lipem lopom a szőlőt... (játék)
Alma, alma (mutogatni szoktuk)

A fő hangsúly először is az egyenletes lüktetésen van, nagyon sok ügyes gyerkőc van, akinél ez nem okoz gondot, de néhányuknak igen. Egyenletes menetelés, tapsolás, ritmushangszerekkel való ütemes zenélés segíti, hogy ráérezzenek.

A tá és titi elkülönítését kezdjük meg most már, vagyis mondókát tapsolunk ilyen módon.

Közben tanuljuk ugye azokat az énekeket, amiket nem ismertek, és próbáljuk memorizálni a ritmushangszerek neveit is :)
Félkövér
Egy kis memóriagyakorlat is szokott lenni, furulyán játszok el éneket, a dallam után vajon felismerik-e? Ez többnyire gondot szokott okozni, érdemes otthon kipróbálni, nem kell hozzá furulya, ha csak dúdolnak egy gyerekéneket, vajon rájön-e gyermekük, melyik az?